Tévhitek a lézerkezelésről

A köztudatban elterjedt néhány tévhit a látásjavító lézerkezeléssel kapcsolatban, melyek valótlan alapokra épülnek.

Alapvetően két fajta eljárás létezik ma a lézeres látásjavításban:

• lebenyképzéses, 2 lézeres (pl. FemtoLasik)
  • felszíni, 1 lézeres (pl. PRK).

Ezen a két eljáráson belül léteznek különféle elnevezések hazánkban, amelyek valójában PRK vagy FemtoLasik eljárást jelentenek, mint például „Sasszemkezelés”, „Femto HD”, „hullámfront és topográfiás elemzés alapján” stb.
A CustomVue elnevezés komoly minőségi többletet épít be a FemtoLasik kezelés teljes folyamatba már a vizsgálattól kezdve, az egyéni kezelési terven át, a lézerkezelés hullámfront -vezérelt kivitelezésével bezárólag.
Valódi értéktöbbletet ad, melyet nemzetközi tapasztalatok is igazolnak és bizonyítanak.

Tévhit: „A lézerkezelés után van, akinek visszaromlik a látása.”

A lézerkezeléssel elért eredmény végleges marad, ha a páciens betartja az előírásokat: védi a szemét az UV fénytől, a megbeszélt időpontban megjelenik a kontrollvizsgálaton, előírás szerint használja a szemcseppet stb.
A későbbi esetleges szembetegséget nem tudja megelőzni a lézerkezelés, például idősebb korban szükség lesz olvasó szemüvegre, kialakulhat szürkehályog stb, de ezek nincsenek összefüggésben a lézerkezeléssel.

Tévhit: „A lézerkezelés veszélyes.”

Minden orvosi beavatkozásnak van kockázata, előfordulhat nem kívánt következmény szövődmény. A lézeres látásjavítás esetében azonban ennek gyakorisága rendkívül ritka. A statisztikák szerint egy hétköznapi aszpirin bevétele veszélyesebb lehet a lézeres látásjavító kezelésnél. Ma ez tekinthető az egyik legbiztonságosabb orvosi beavatkozásnak világszerte.

Tévhit: „Ez egy új eljárás, még nincs elég hosszú távú tapasztalat.”

Több mint 30 évvel ezelőtt történt az első látásjavító lézerkezelés, tehát 30 éves nyomon követés áll a rendelkezésünkre. Eddig több tízmillió lézerkezelés történt világszerte, a tapasztalatokat nemzetközi konferenciákon rendszeresen megosztják az orvosok. A 20-30 éve kezelt páciensek körében azóta sem fedeztek fel hosszú távú károsodásokat, nincs hátrányos következménye hosszú távon sem a lézeres látásjavításnak.

Tévhit: „A lézeres látásjavító technikát folyamatosan fejlesztik, ezért érdemes még pár évet várni.”

A jelenlegi eljárásoknak és a klinikánkon alkalmazott csúcstechnológiás lézerberendezéseknek köszönhetően pácienseink élesebben látnak a lézerkezelés után, mint előtte szemüveggel vagy kontaktlencsével. Nem ritka a 100% fölötti látásélesség, sőt a 125% vagy 150% is előfordul. Ebben már nem igen rejlenek tartalékok, ez nem nagyon fejleszthető tovább. A kutatások és fejlesztések jelenleg arra irányulnak, hogy azoknak is segíthessen a lézerkezelés, akik eddig különböző okokból alkalmatlanok voltak a lézeres látásjavításra.

Tévhit: „Nem szülhet természetes úton, akinek lézerkezelése volt.”

A látásjavító lézerkezelés nem befolyásolja a szülés módját. 1 lézeres felszíni PRK és 2 lézeres lebenyes FemtoLasik kezelés után sincs akadálya a természetes szülésnek. Szemészeti szempontból csak bizonyos szemfenéki elváltozások esetén nem javasolt a spontán szülés, akár lézerkezeltek voltunk korábban, akár nem. A korral változhat a szemfenék állapota. Ezt a kismamáknak érdemes ellenőriztetni a helyi szemészeten a terhesség 34. és 36. hete között.

Tévhit: „A legjobb szemsebész végzi a legjobban a lézerkezelést.”

Ez nem komoly sebészeti műtét, nincs altatás, nincs „szem megnyitó” beavatkozás. Ez egy egyszerű, néhány perces, rutineljárás, helyi érzéstelenítéssel. Természetesen előnyös, ha a kezelést végző szemorvosnak nagy gyakorlata van, több ezer lézerkezelést végzett. Klinikánkon olyan orvosok dolgoznak, akik elsők között sajátították el hazánkban a lézerkezelést, ma már több tízezer lézerkezelés tapasztalatával rendelkeznek.

Tévhit: „Nincs nagy különbség a lézerberendezések között, nem eszerint kell klinikát választani.”

Nagyon fontos, hogy mennyire korszerű lézerberendezéssel történik a kezelés! Az utóbbi pár évben évről-évre nagyon komoly fejlesztések történtek, ma már egy pár éves lézerkészülék elavultnak számíthat a legkorszerűbb 5. generációs fejlesztésű lézerekkel szemben. Klinikánkon minden lézer 2014 évi gyártásu és garantáltan a legkorszerűbb technikai felszereltséggel rendelkezik.
Bátran legyen gyanakvó és körültekintő, ha olcsó, akciós lézerkezeléssel találkozik!

Tévhit: „A lézerkezelés egy életre megoldja a szemüveg gondjaimat.”

Távolra nem lesz szükség szemüvegre (kezelendő dioptriától függően), de 40 éves kor fölött a lézerkezeltek szeme sem marad rugalmas, kialakul náluk is a presbyopia, az öregszeműség és emiatt olvasó szemüvegre szükség lesz.
Szürkehályog és más, életkorral összefüggő betegséget nem előz meg a lézerkezelés, mint mindenki másnál, a lézerkezelteknél is megjelenhetnek.

Tévhit: „A lézerkezelésnek nem lehet semmiféle szövődménye.”

Sajnos ez egyetlen orvosi beavatkozásra sem igaz, így a lézerkezelésre sem. Még egy Aszpirin tabletta bevételének is lehetnek szövődményei. Szerencsére a lézerkezelések szövődményének valószínűsége a hazai és a nemzetközi tapasztalatok alapján rendkívül kicsi.

A páciens együttműködése és szabálykövető magatartása rendkívül fontos a szövődménymentesség érdekében! Akik nem tartják be az előírásokat, azoknál az alábbi problémák fordulhatnak elő:

• A szaruhártya fertőződése.
  • A szaruhártyában átmenetileg, elsősorban igen magas dioptriaszámok kezelésekor jelentkező homály, melyet az esetek döntő többségében a páciens nem is észlel, csak a szemészeti vizsgálat során látható réslámpával.
  • Előfordulhat átmeneti jelleggel a szaruhártya hámosodásának időbeni elhúzódása, este a fények körül fényudvar észlelése, kettős kontúr látása.

Valamennyi, a lézerkezelés után elképzelhető szövődmény megszüntethető vagy jelentősen mérsékelhető különböző szemcseppek használatával, amit a kontrollvizsgálatokon megbeszélünk a páciensekkel.

Az előre egyeztetett időpontban a kontrollokon való megjelenéssel, a szemcseppek előírás szerinti használatával pácienseink megelőzhetik a fent említett - nagyon ritkán előforduló és jellemzően átmeneti ideig tartó - szövődményeket.