Szürkehályog kezelése

A szürkehályog az egyik leggyakoribb szembetegség ma a világon, akár már 50 éves kor felett megjelenhet, sőt fiatalabb korban is előfordul. A 65 - 75 év közötti lakosságból átlagosan minden ötödik, 75 év felett minden második embert érint, ezért évente több millió szürkehályog műtétet végeznek világszerte. Hazánkban évente kb.70.000 szürkehályog műtétre kerül sor.

Mi a szürkehályog?

A szemlencse természetes öregedési folyamata szürkehályog kialakulásához vezethet. Ilyenkor a lencse elhomályosodik (részlegesen vagy teljesen), ezáltal akadályozza a látást. Ahogy ez a homály vastagodik, a fény egyre nehezebben tud áthatolni a szemlencsén. A kisfokú, illetve korai elváltozások még nem befolyásolják a látást, de szemészeti vizsgálattal már kimutathatóak. Ahogy a homály fokozódik, egyre romlik a látás, mely szemüveggel nem javítható.

Az emberek többségénél ez az elhomályosodás fokozatosan, általában több évtized alatt alakul ki. Jellemzően 60 éves kor fölött okoz csak komolyabb látási nehézséget.
Előfordul azonban néha gyorsan fejlődő szürkehályog is, illetve megjelenhet fiatal korban is (ilyenkor gyakran összefüggésben áll egy korábbi szemsérüléssel vagy bizonyos gyógyszerek például szteroidok szedésével).

A szürkehályog általában két szemet érintő betegség, de legtöbbször a látásromlás mértéke nem egyformán fejlődik a két szemben.

A szürkehályog tünetei

A szürkehályog leggyakoribb tünetei általában a fényhez kötődnek. Azt tapasztalhatja, hogy nehezebben lát félhomályban, alkonyatkor, hajnalban vagy pont fordítva: ragyogó fényben, tiszta időben vagy mesterséges világítás mellett.

• Homályos látás, tompább, fakóbb színek, melyeknek mértéke függ a fényviszonyoktól.
  • A színek intenzitása csökken, változik a színérzet, halványabbnak tűnnek a tárgyak.
  • Kellemetlen érzést tapasztal vagy káprázik a szeme, ha éles fény tükröződésébe pillant.
  • Egy szemen jelentkező “szellemképes” látás.
  • Az olvasás, TV-nézés vagy az egyéb mindennapi tevékenységek megerőltetőbbé válnak.
  • A szemüveg dioptriájának gyakori változása.
  • Végül a látás szemüveggel sem korrigálható.

Ezek a tünetek természetesen egyéb szembetegségnél is előfordulhatnak és nem feltétlenül szürkehályogot jelentenek, ezért bármilyen hasonló tünet jelentkezése esetén szemorvosi vizsgálat szükséges. A tünetek a betegség kezdetekor enyhék, majd egyre fokozódnak. A két szem közötti különbség az idő előrehaladtával egyértelművé válik.

Fontos tudni, hogy cukorbetegek és rövidlátók jóval hamarabb esnek áldozatául a szürkehályog betegségnek. Figyeljen fel a hirtelen jött és megmagyarázhatatlan látásélesség változásokra! Amennyiben a fenti tünetek jellemzőek Önre, kérjen időpontot teljeskörű szemészeti kivizsgálásra klinikánkon.

Miért alakul ki a szürkehályog?

A szürkehályog pontos oka nem ismert, de sok olyan tényezőt ismerünk, amelyek elősegíthetik a kialakulását. Ezek közül a leggyakoribb: az életkor, cukorbetegség, a szem gyulladásai, áthatoló sérülései, korábbi tompa ütés utáni állapot, gyógyszer szedéssel összefüggésben jelentkező hályog, a szervezetet érintő úgynevezett általános betegségeket kísérő hályogok, nagyfokú sugárhatás, villámcsapás.
Tanulmányok kimutatták, hogy a káros UV sugárzás is befolyásolja a szürkehályog kialakulását, előrehaladását, ezért nagyon fontos a 100%-os UV védelmet adó napszemüveg viselése napsütésben.

A szemlencse legfőbb alkotóelemei a víz és a fehérjék, amelyek rendkívül precíz módon vannak elrendezve, úgy, hogy a lencse áttetsző maradjon, így lehetővé téve, hogy a fény áthatoljon rajta. Azonban ahogy öregszünk, a fehérjék hajlamosak összecsoportosulni, homályos területet képezve, amely befedi a szemlencsét, megnehezítve ezzel a látást.

Szürkehályog műtét előtti vizsgálat

A vizsgálat teljesen fájdalmatlan, körülbelül 1,5-2 órát vesz igénybe.
Kérjük, hogy a megbeszélt időpontban kísérővel érkezzen.

Kérjük, hogy az alábbiak szerint készüljön fel a vizsgálatra:

• A vizsgálat napja előtt ne viselje a lágy lencséjét 7 napig, a kemény lencséjét 3 hétig, a vizsgálatra szemüvegében érkezzen.

• Hozza magával a következőket: személyi igazolvány, lakcímkártya, TAJ kártya, jelenleg használt szemüvege, kontaktlencséje adatai, korábbi szemészeti leletei és zárójelentései, belgyógyászati és egyéb vizsgálati eredményei és zárójelentései, melyeket az elmúlt 3 évben kapott, lista a gyógyszereiről, melyeket szed.

• Egyen-igyon szokás szerint és vegye be a gyógyszereit.

• Ne használjon sminket, parfümöt, kozmetikumot a vizsgálat napján, sminkjét alaposan távolítsa el. Kényelmes ruhát és cipőt viseljen.

• Szemcseppekkel kitágítjuk a pupilláját, ezért a vizsgálat után néhány óráig homályosabb lesz a látása és fényérzékeny lesz a szeme. Gépjármű vezetését a vizsgálatot követő 24 órában nem javasoljuk.

Ez egy nagyon alapos szemvizsgálat. Többféle korszerű műszerrel ellenőrizzük a szem állapotát és kiszűrjük az esetleges egyéb szembetegséget is. Többek között látásélesség vizsgálat, szemnyomás mérés és alapos szemfenéki vizsgálat történik foto dokumentációval.  A szemvizsgálat során a szakorvos megállapítja a szürkehályog típusát, előrehaladottságát és a műtétre való alkalmasságát.

A vizsgálat fontos része a beültetésre kerülő műlencse dioptriájának egyénre szabott megtervezése, amit egy speciális készülékkel végzünk el. Ennek a csúcstechnológiás computeres műlencse-tervező berendezésnek (Topcon Aladdin) a segítségével, az Ön egyéni igényeinek és egyedi adottságainak figyelembe vételével történik a beültetendő optimális műlencse megtervezése.

A vizsgálat végén - az esetleges társbetegségek kiszűrésével - a szemész szakorvos tájékoztatja Önt az alkalmazható műtéti eljárásról, az ajánlott szemlencse típusáról, a műtéttel nyerhető előnyökről, a lehetséges kockázatokról és a várható eredményekről.

Részletesen megbeszéljük Önnel a tudnivalókat és természetesen választ kap a kérdéseire is.

A műtét időpontja tervezhető, a vizsgálatot követően meg is beszélheti az orvossal az Önnek megfelelő műtéti időpontot. A vizsgálatot végző szemész szakorvos fogja műteni, így ismerősként találkoznak majd a műtét napján.

A szürkehályog vizsgálat díja 18.000 Ft, melyet levonunk a műtét árából, így a vizsgálat ingyenessé válik pácienseinknek. Aki a vizsgálat alapján nem alkalmas a műtétre, annak díjtalan a vizsgálat.

Szeretne jobban látni? Írjon nekünk!

A műtét napja

A műtét napján a megbeszélt időpontban várjuk. Kérjük, hozza magával a háziorvosa nyilatkozatát arról, hogy Ön az egynapos sebészet keretében műthető.

- A műtétet követő éjszakát pácienseink a klinika négy csillagos szállodai szobájában töltik, hogy teljes biztonságban érezzék magukat, orvosi illetve asszisztensi felügyelet mellett. Folyamatosan rendelkezésükre állunk, bármilyen gondjuk, kérdésük lenne, azonnal segítséget kapnak. Másnap reggel, a reggeli és a kontroll vizsgálat után térnek vissza otthonukba. Kísérője számára ajándékba adjuk a szállást, a reggelit és a wellness használatot.
- Érkezhet kísérő nélkül is, 1-2 itt töltött éjszaka után önállóan haza tud menni, autót is vezethet, nem szorul kísérő segítségére.
- A műtét után, ha nem kíván élni a szállás és az orvosi felügyelet nyújtotta kényelemmel és biztonsággal, akkor 1-2 óra pihenés után kísérőjével visszatérhet otthonába, másnap reggel várjuk kontroll vizsgálatra.

Kérjük, hogy az alábbiak szerint készüljön fel a műtétre:

• Könnyű reggelit fogyasszon!

• Viseljen kényelmes, laza ruhát és cipőt, melyben komfortosan érzi magát!

• A rendszeresen szedett gyógyszereit a szokott időben vegye be, valamint az aznapi és a következő napi gyógyszereit hozza magával!

• Ne használjon sminket, parfümöt, kozmetikumot a beavatkozás napján, sminkjét alaposan távolítsa el!

• Kerülje az alkoholfogyasztást!

• Ne vegyen be nyugtatót vagy más, az idegrendszerre ható készítményt!

• A beavatkozást követően legalább 24 óráig ne vezessen autót!

A műtétet végző szemész szakorvosa ugyanaz lesz, akivel a vizsgálaton már megismerkedett. Ellenőrzésként megismétel néhány rövid vizsgálatot, ismerteti a műtét menetét és válaszol az Ön kérdéseire.

A műtét menete:

A műtét előtt felteszünk néhány kérdést az egészségi állapotára vonatkozóan és szükség szerint nyugtató tablettát adunk.
Nem szükséges kórházi ruhába átöltöznie, saját váltóruhájában maradhat mindvégig.
Altatás és injekció adása nélkül, csepp-érzéstelenítéssel tökéletesen érzéstelenítjük a szemet, így nem fog fájdalmat vagy kellemetlenséget érezni sem a műtét alatt, sem utána.

A legkisebb beavatkozás elvét követő, legkorszerűbb műtéti technikát (fakoemulzifikáció) alkalmazzuk nagy gyakorlattal.
Ennek során egy apró eszközzel eltávolítjuk az elöregedett szemlencsét. Az eltávolított lencse helyére illesztjük be az összehajtható műlencsét, mely a szembe kerülve felveszi alakját. A műtét során alkalmazott bemetszés olyan parányi, hogy magától összetapad, nincs szükség varratra. Ezért nevezik ezt "öltés nélküli" szürkehályog műtétnek. Mindez jellemzően nem tart tovább 15-25 percnél. A tapasztalat alapján ma már teljesen megbízható, rutin műtétnek számít ez a beavatkozás. Ennek a korszerű műtéti technikának nagy előnye a rendkívül gyors és panaszmentes gyógyulás.

Részletesen megbeszéljük Önnel a műtét utáni teendőket és a kontroll vizsgálatok időpontját. Zárójelentését átvéve a szállodai szobájába kísérjük, vagy kísérőjével otthonába távozhat.

Műtét után

Néhány fontos teendő, tudnivaló lesz a műtét után, melyeket írásban részletezve átadunk majd Önnek, közülük kiemelünk néhányat:

• A műtét utáni teljes gyógyulás pár hetet vesz igénybe, ez alatt a szeme fokozott gondoskodást igényel. Fontos, hogy a felírt szemcseppeket az orvos utasítása szerint használja!

• A műtét utáni napon kontroll vizsgálatra várjuk! Az ellenőrző vizsgálatokon a kezelőorvosa által meghatározott időpontokban jelenjen meg!

• A szemet nem szabad dörzsölni, nyomkodni! Nagyon fontos, hogy mindig mosson kezet mielőtt az arcához nyúlna, vagy cseppentene a szemébe!

• A műtét után egy hétig nem szabad hajat mosni és el kell kerülni, hogy két hétig víz menjen a szemébe.

• Napi teendőit, melyeket a műtét előtt végzett ismét elláthatja, de a kifejezett fizikai terhelést, poros helyen való tartózkodást, uszodai fürdőzést még kerülje.

• Amennyiben a műtét előtt vezetett autót, úgy ismét vezethet, de célszerű néhány nap megszokási időt tartani. Az olvasás és a Tv nézés is megengedett. Amennyiben a fény megnövekedett mennyisége zavarja, célszerű napszemüveget viselnie.

• A beültetett műlencse fajtájától függően szüksége lehet szemüveg viselésére. Ennek felírását a beavatkozást követő 6. héten vagy később célszerű megtenni, mert a szem fénytörése addig változhat. A túl korán felírt szemüveget később nem tudja használni.

• Amennyiben a másik szemén is el kell végezni a szürkehályog-műtétet, célszerű megvárni a most operált szem teljes gyógyulását, kb. 1 hónapot.

Hogyan fog látni a műtét után hetekkel, hónapokkal, évekkel?

• Már a műtét utáni első napon érzékelheti a változást, a látás javulását.

• Egy hét múlva várjuk a következő kontrollra. Ekkorra már sokkal élesebben, kontúrosabban és színgazdagabban fog látni, mint a műtét előtt. Magabiztosan fog közlekedni, a távolban is látja az ismerősei arcvonásait és már nemcsak a hangjukról ismeri fel őket. Közérzete, hangulata és ezzel együtt életminősége is javulni kezd.

• Egy hónap múlva lesz még egy kontrollvizsgálat, ekkorra várható a teljes gyógyulás. Már teljesen stabil lesz a látása, újra élheti a szürkehályog előtti életét, hódolhat hobbyjának, teheti újra mindazt, amiben eddig gyenge látása korlátozta. Visszakapja látása élességét és a színeket.